У сучасному світі спостерігається пряма залежність ринку харчових інгредієнтів від ситуації на світовому ринку продуктів харчування та загальних змін споживчих переваг. Український ринок також намагається не відставати від світових процесів у цій галузі. Розгляньмо основні тенденції ринку харчових інгредієнтів, на які слід орієнтуватися нашим виробникам продуктів харчування.
- Мода на здоровий спосіб життя. Цей напрямок з’явився нещодавно, але він досить активно розвивається і надалі планується лише посилення інтересу населення до здорового способу життя. Одним із елементів здорового способу життя є бажання вживати тільки здорову, корисну та безпечну їжу. Тому наші споживачі все частіше бажають знати, що вони їдять. Тема здорового способу життя не сходить із екранів наших телевізорів, дедалі більше розігріваючи інтерес до цього напряму. Ця тема досить широка і може містити інші напрямки:
- продукти для спортсменів та спортивного способу життя. Тут акцент робиться на корисність продуктів та залежності стану здоров’я споживачів, їхньої фізичної активності від споживаних продуктів. Як ви помітили, у рекламі продуктів харчування все частіше з’являються спортсмени чи підтягнуті актори, а продукти натякають на «спортивність»;
- популярність низькокалорійних продуктів також пов’язана зі зростаючим піклуванням споживачів про своє здоров’я та прагнення до збалансованого харчування;
- збільшення частини натуральних інгредієнтів при виготовленні продуктів харчування та напоїв. Натуральність продукції залежить від натуральності інгредієнтів, що входять до його складу, і споживачі все частіше звертають увагу, з чого виготовлений продукт. Але повністю натуральні інгредієнти в сьогоднішньому світі коштують недешево, роблячи цей напрямок доступним для обмеженого кола відвідувачів;
- збільшення інтересу до пробіотиків та пребіотиків. Пробіотиками називаються живі мікроорганізми, які забезпечують корисний вплив на організм споживача, нормалізуючи склад та функції мікрофлори шлунково-кишкового тракту. Пребіотики є їжею для мікроорганізмів, корисних для травлення. Застосування в комплексі дозволяє підвищити імунітет і поліпшити здоров’я загалом. Інтерес до них підтримується в засобах масової інформації, збільшуючи і так підвищений попит на такі продукти.
2. Вегетаріанство або веганство. В Україні, як і у всьому світі, дедалі більше людей стають прихильниками принципів вегетаріанства повністю або частково. І хоча основна маса людей сприймає вегетаріанство як альтернативне харчування, виробники продуктів харчування розглядають ці принципи як перспективний напрямок своєї діяльності. Це з зростанням споживачів, позитивно які стосуються відмови від продуктів тваринного походження. Останнім часом стали активно розвиватися напрямок виробництва рослинної олії на заміну тваринних жирів, а виробництвом рослинного м’яса вже нікого не здивуєш. Для виробництва таких рослинних продуктів харчова промисловість розробляє та впроваджує у виробництво нові методи переробки рослинних білків, отриманих із сої, ріпаку, вівса, нуту тощо. І якщо перші зразки рослинного м’яса коштували величезних грошей, то зараз вартість кілограма рослинного продукту знизилася в сотні разів. Все це дозволяє розраховувати на перспективність подальших досліджень та удосконалень як методів отримання рослинної продукції, так і виробництво продуктів харчування з інгредієнтів, що повністю виключають тваринні жири.
3. Відмова від деяких продуктів, які містять інгредієнти та елементи, що викликають індивідуальну непереносимість або провокують різні захворювання:
- як і в минулі роки, спостерігаються тенденції до подальшого збільшення попиту на замінники цукру, зниження в продуктах вуглеводів та зменшення споживання цукру. До цього напряму активно підключаються не тільки виробники продуктів харчування, а й виробники різних напоїв;
- все більша кількість людей має непереносимість глютену. Але для таких людей важливо почуватися повноцінними людьми, які безпечно для свого організму можуть вживати різноманітні хлібобулочні вироби. Тому виробники готові покрити попит, що збільшується, на безглютенову продукцію. Але необхідно враховувати, що безглютенова випічка має бути порівнянною із звичайною не лише на вигляд, але й за смаковими якостями.
- та сама ситуація простежується і з безлактозними продуктами. Існує безліч людей, у яких простежується непереносимість лактози, тому виробники нарощують виробництво рослинного молока для покриття попиту, що збільшується, на безлактозні продукти.
Велику кількість споживачів вважають продукти без цукру, без глютена і без лактози корисніші за звичайні, тому навіть не маючи якоїсь непереносимості починають їх споживати, збільшуючи і без того підвищений попит на них.
4. Розробка нових харчових технологій у галузі харчових інгредієнтів. Характерним напрямом у цій галузі є пошук нових смаків, використання інгредієнтів, які раніше не відомі користувачам. Подивіться на полиці ваших магазинів, наповнених напоями зі смаками різних екзотичних фруктів, назви яких ще п’ять років тому ніхто не чув. Виробники постійно прагнуть оновлювати асортимент та наповнювати ринок свіжими новинками.
5. Поширення тренду екологічної стійкості, тобто здатності не тільки забезпечувати населення ресурсами, а й збирати відходи та вкладати гроші у відтворення біологічного розмаїття.